Pagini

vineri, 14 mai 2010

Credinţă...

Ţuţea spunea... "O babă murdară pe picioare care stă în faţa icoanei Maicii Domnului în Biserică, faţă de un laureat al premiului Nobel ateu, aia e om şi ăla e "dihor" laureat al premiului Nobel. Ăsta moare ca "dihor" dacă-i ateu."

Raportul credincios-ateu, în opinia mea, este supus aceluiaşi dezechilibru, ca şi raportul dintre credinciosul adevărat şi cel pentru care credinţa se reduce la formalism care îmbracă aspectul unui set de reguli şi obiceiuri ce trebuie respectate cu cea mai mare stricteţe fără a şti de ce.

Credinţa autentică exclude dogmatismul religios, lăsând pe credincios în afara spaţiului închistat al ideologiei. Astfel cel ce crede cu adevărat niciodată nu se va simţi obligat să facă gesturi pe care le consideră înafara misticului său. Pentru el, gesturile religioase sunt înafara convingerilor sale şi reprezintă simple simboluri ce nu fac parte din spiritualitatea sa. Relaţia lui cu divinitatea nu este un târg ce se reduce la un număr de cruci sau mătănii ori spovedanii în schimbul iubirii pe care o primeşte de la D-zeu. În adâncurile lui, credinciosul se confundă cu D-zeu, cu natura divină a Lui, fiinţa lui trup şi suflet aparţinând acestei entităţi ce se departajează clar de material. Ori toată simbolistica religiosului aparţine materialului... crucile, spovedaniile, mătăniile, împărtăşania, mersul la biserica doar pentru că aşa trebuie, în lipsa unei forţe interioare ce-i va dicta dorinţa inexplicabilă către aceste gesturi, nu sunt altceva decât simple dogme.

Credinţa ca fundament spiritual al fiinţei, nu va aştepta niciodată să ajungă în faţa unei icoane împopoţonate din nu-ştiu-ce-biserică, pentru a-i oferi credinciosului prilejul să se roage. O va face indiferent de împrejurare în faţa propriului suflet în care păstrează cu cea mai mare sfinţenie icoana divinităţii. Cu nimic nu este mai valoros un semn al crucii făcut în neant fără a fi înmiresmat cu puterea Sfintei Treimi sau mătăniile doar ca simple plecăciuni, ori spovedania ca vorbărie goală fără durerea sfâşietoare a pocăinţei. Apoi, toată simbolistica evenimentelor religioase din viaţa omului, fără a fi înţelese ca sfinte taine, sunt goliciuni reci şi neînălţătoare ale sufletului, sunt doar convenienţe ale unei false convingeri.

Cel pătruns de Cuvântul lui Dumnezeu nu transcede exclusiv în biserică atunci când se roagă sau se închină, nu simte nevoia să se destăinuie doar preoţilor, ori să treacă pragul lăcaşurilor de cult doar din obligaţie... nu...el va fi în permanentă prezenţă în „casa” lui D-zeu, indiferent de locul în care află. Biserica poate fi în el şi el la rândul lui poate fi acea biserică...

Nu vreau să generalizez, dar nu este cu nimic mai bun un preot al zilelor noastre, ce nu poate fi capabil şi nici demn să poarte numele de duhovnic, comparativ un simplu om pătruns şi luminat de credinţă. Mulţi dintre preoţii „moderni” sunt doar rezultatul simbolisticii religioase despre care am vorbit, nu sunt decât nişte slujbaşi ai Statului ce prin natura meseriei fac „trafic” cu acatiste şi rugăciuni în schimbul foloaselor materiale proprii. Absolvenţi ai scolilor teologice din simpla convingere că vor avea de muls o vacă grasă, sunt oamenii cei mai îndepărtaţi de D-zeu.
Dacă un muritor de rând are şansa să se apropie de D-zeu prin credinţă, cel ce-şi dedică viaţa slujirii Lui, se îndepărtează de El din clipa în care gândul îi alunecă spre ceea ce va „câştiga” din iubirea veşnică pe care i-a jurat-o fals. În aceste condiţii cel ce-L iubeşte pe D-zeu va alege să se despoaie în faţa acelui om simplu, luminos şi integru prin credinţă şi cu siguranţă mult mai aproape de D-zeu.

8 comentarii:

  1. Trebuieste avuta mare grija unde facem si cui facem aceasta delimitare a credintei, in viata parcurgem etape ce nu sunt identice. Daca in copilarie calcam des pragul Bisericii, acum, datorita manifestarilor zgomotoase ale unor semeni de-ai nostrii, mi se pare absurd sa pot comunica cu Divinitatea in timp ce-n jurul meu se susotesc barfe d'ale vietii sau politica fatisa facuta de catre preot. Nu inseamna ca, ocolesc in totalitate slujbele, insa ma reculeg mai bine cand ele sunt goale si cel mai mult ma simt alaturi de El, acolo unde pasii-mi poarta crucea vietii.
    Nu ma consider mai cu credinta decat cel ce intra-n Biserica, insa nici el nu poate sa ma judece pentru ca eu consider Casa Domnului...chiar si-n camp, sub Cerul liber.
    Este un subiect ce poate dezvolta multe opinii, insa alegerea ai ramane fiecaruia...
    Frumos!

    RăspundețiȘtergere
  2. Asa gandesc si eu...
    Am abordat subiectul din perspectiva omului credincios al zilelor noastre... Intradevar, etapele vietii ne transforma radical... ceea ce ne placea la 20 nu ne mai place la 40 sau la 50, nu mai avem aceleasi preocupari, aceleaşi gânduri, acelelaşi idei, acum căutâm profunzimea in detrimentul superficialului...
    Mi s-a intamplat de nenumarate ori să merg la biserica şi sa intampin aceeasi atmosfera despre care vorbesti, aceeaşi rumoare pângăritoare a unui loc sfânt... Astfel am renuntat a mai merge la slujbe unde lumea vine la biserica ca la un spectacol... merg în Casa Domnului doar atunci când slujba se termina, când freamtul acela de voci se stinge şi mă pot reculege liniştită în strană...

    Spor la lucru şi să ai parte de pace şi linişte în suflet...

    RăspundețiȘtergere
  3. “Credinţa autentică exclude dogmatismul religios, lăsând pe credincios în afara spaţiului închistat al ideologiei”

    Consider fraza de mai sus ca fiind o idée de dezbatere pentru ca dupa opinia mea,ideologia,in cazul asta,religioasa,nu-i clar definita si inteleasa de mai toata lume…

    Tot in fraza de mai sus,se intelge ca ea,idelogia crestina,nu-i altceva decat un spatiu teoretic rigid,abscons si numa’ bun de evitat de catre bunul crestin ingenuu,cu suflet candid..

    Ideoelogia crestina,cu ale sale sisteme si ansambe de idei,concepte si doctrine,nu-i un bau- bau ce-l inregimenteaza pe credincios in vreo armata talibana ci ,este uriasa acumulare a mai tot ce se chema cunoasterea Logosului venit dinspre absolutul Sau

    Daca minima cunoastere a istoriei credintei crestine,s-ar stapanii,atunci s-ar sti cat de eferveseceta era spatialitatea in care Cuvantul lui Dumnezeu era “luat”pe toate fetele si discutat de dimineata pana seara,in acele lumi trecute de odinioara ..

    Evident ca sunt foarte putini credinciosi ce nu se apleaca inspre usoara si firesca necesitate a functiei lamuritoare a hermeneuticii textului biblic,si prefera sa stie asa dupa ureche,cam cum ii cu religia asta…
    In vremile moderne,studiul ideologicului prin scoli este considerat de catre “agora” stearpa a societatii mioritce,a fi doar un moft cu iz taracovnicesc si nimic mai mult…

    Cat priveste faptul ca acealsi ins mioritic face si desface mahalaua, la vreme de slujba,tine de precara si indoielnica cunoastere a universalitatii intelepciunii crestine..dar,nu-l scuteste sa comnentez stiutor orice chestiune ce tine de ideologicul fenomenologiei crestine..

    Insa,trist e ca se interpreteaza bombastic taincul si sacrul efect al slujbei din biserica..
    Si mai trist e ca se confunda emotivul ca functie buna a partii de bunatate din om,cu credinta din acel om…
    Ptere Tutea avea dreptatea sa in a descrie plastic,o stare de spirit si-o constiinta in raport cu ceva..insa el stia bine ca baba desculta si analfabeta putea fi usor “manipulata”orbitor de oricine doare …lucru ce a dus la o crasa evidenta la romani a confuziei religiei cu superstitia…iar”dihorul”innobilat,putea fi un bun si onorabil cetatean progresist sau altcumva al lumii respective…sigur,Tutea este un reper moral si crestin pe care Dumnezeu ni l-a dat cu multa intelepciune,dar de multe ori delimita aforistic lumea in buni si rai prin prisma participarii lor la un exercitiu ordodox..desigur,oarecum absolutist comic!

    Despre “dogmatismul religios”,as spune ca acolo unde nu s-a conservat si facut cunoscut ca piatra de temelie a unei societati crestine,lucrurile a luat-o usor si sigur inspre secularizarea acelor societati….
    Dogma Ortodoxa (in cazul nostru) este sinqua non/ul invataurii crestine…si de cineva vrea sa stie cam cum ii cu acest”lucru” ii recomand sa faca putin efort in a-l cunoaste din unicitatea scrierilor parintelui Dumitru Staniloie..
    Dogmatismul religios,nu-i cartulia pionerului comunist si nici Maine Kampf/ul vreunui dement al istoriei,este “capitolul” invataurii unui neam si a unei Biserici..

    Biserica ce inca ne vrea in ea si nu in fara ei precum sunt altii au facut-o refuzand ideologia si dogma,trecand in paradigmaticul melanjului socio-filo-liebr-cugetator al Cuvantului lui Dumnezeu..

    Participarea mea la slujba din biserica se intampla arar pentru ca sunt neispravit ca “ lucru” al meu cu mine in raport cu Cuvantul lui Dumnezeu,si nu ca m-ar indispune vreo tata cu al sau periferic comentariu facut la ceas de slujba….acolo-n slujba,se desafce cerul si Sfantul duh isi face Lucru Sau indiferent cat de “absent” este preotul…..tot acolo-n slujba este Dumezeu si nu in camp,asa precum sustine o constiinta ce a binevoit sa comneteze inscrisul tau..
    Domnita respective probabil stie ca Tetragrammaton sau Adonai,a poruncit lui Moise sa faca Cortul in care Slava Sa va salaslui si “functiona’ as aprecum doar El stie….

    Continua sa scrii,o faci frumos si probabil ca vei reusi sa ne aduni in jurul tau,ca prea suntem dusi care-n cotro cu stiinta sa….

    RăspundețiȘtergere
  4. Dumnezeu este cu noi oriunde ne-om afla, chiar si-n campul pe care-l muncesc si-l respect si n-am afirmat stimabile ca este Biserica Domnului, ci locul unde nu de putine ori ma rog Lui.
    Fireste, nu toti preotii sunt in aceiasi oala, insa din ce cunosc eu, personal, imi ajunge. Ofiter fiind in aparatul represiv de odinioara, preotul imi povestea cum face note informative despre mine sau tine stimabile, ce veneam in Casa Domnului sa ne deschidem sufletul. Domnisoara ce ma ajuta la treburile casei, mi-a povestit cum preotul ia mangaiat fesele, copiii de scoala povestesc cum vine baut la clasa, of, ar fi multe de spus, nu sunt in masura sa analizez dogmatc invatatura crestina, sunt un palmas de rand al acestei lumi, o las pe cei intelepti s-o faca. Fiecaruia ai este dat sa creada in El dupa puterea sa de intelegere.
    Ati avea curajul sa aruncati cu piatra in mine considerandu-va mai far' de pacat rugandu-va in biserica?
    Imi este drag sa intru in ea, oricum s-ar numi, insa o fac cel mai bine cand clevetelile omului ineteaza si cand preotul stie sa fie intermediarul dintre mine si Dumnezeu.
    Blogul, este locul in care ne expunem parerea, parere ce este necesar a fi respectata, indiferent daca vine de la destept sau prost.
    O duminica Binecuvantata pentru toti cei ce cred in El.

    RăspundețiȘtergere
  5. AICI SUNTEM CU ACEEASI OPINCA , DOAMNA !
    As mai adauga ceva: predarea/ascultarea religiei
    in scoala a ajuns aidoma orelor de "invatamant
    politic" de odinioara ( parca a fost ieri...)-
    adica 'far de noima...Si asta datorita celor care ar trebui "sa sfinteasca locul"...

    RăspundețiȘtergere
  6. Nicu... religia în scoli nu este nimic rau, dimpotrivă... dar ar trebui ”predată” asa cum se cuvine... nu ca o teorie seaca şi rece, lipsită de dumnezeire, ci dăruită cu harul unui purtător al cuvântului lui Dumnezeu, astfel încât copiii să înţeleagă şi să simtă apropierea de El... Este important ca această educaţie religioasă sănătoasă să înceapă de timpuriu, astfel încât la vremea maturităţii, adultul să ştie să aleagă între bine şi rău... între ispitele pe care i le oferă viaţa...

    RăspundețiȘtergere
  7. nu fiti falsi de dragul aparentelor daca va rugati rugati-va din suflet ca daca nu va inselati pe voi insiva .fiti buni atat cat puteti si nu asteptati nimic in schimb Liniste sufleteasca va doresc

    RăspundețiȘtergere
  8. Domnule Anonim, multumesc pentru sfatul duhovnicesc pe ca ni-l dati... pe undeva mesajul blogului sustine aceeasi idee cu a dvs... Detasarea de religie si apropierea de credinta...

    RăspundețiȘtergere