Ce mai este păcatul în ziua de azi? Puţini dintre noi dau importanţă păcatului pe care bunicii noştri îl socoteau capital. Se întâmplă aşa pentru că vremurile au evoluat şi generaţiile odată cu ele. Tinerii aproape că nu au auzit de păcat. Ce este de fapt păcatul? Din punct de vedere religios este un act, cuvânt, gând contrar dogmelor religioase considerate drept voința lui Dumnezeu. Mai poate fi interpretat ca un act, fapt, cuvânt sau gând care duc la rătăcire, adică pierderea căii adevărate a vieţii, înstrăinarea de Dumnezeu. Din punct de vedere social şi moral este o greşeală cu aceleaşi semnificaţii precum păcatul în concepţie religioasă.
În vremurilor noastre păcatul îşi pierde
semnificaţia devenind un lucru fără importanţă sau, social vorbind, el devine acel
reper moral greu de respectat. Condiţiile vieţii actuale, mediul social care
impune agresivitate şi perseverenţă maximă în a dobândi poziţii în care să poţi
supravieţui, familiile dezlânate încă dintru început, exacerbarea ”controlată”
a dezordinii vieţii în toate planurile ei, duc de multe ori la imposibilitatea
respectării principiilor morale şi religioase. Cei conştienţi de semnificaţia
păcatului ştiu că de cele mai multe ori eşti obligat să înfăptuieşti un păcat
mai mic pentru a-l evita pe cel mai mare sau, unul mai mare pentru a-l evita pe
cel capital. Sunt păcate şi păcate.
În condiţiile în care educaţia religioasă şi
cea morală este din ce în ce mai slabă şi adesea ineficientă datorită
conjuncturilor modernităţii, păcatul nu mai are aceeaşi conotaţie ancestrală.
În faţa atâtor tentaţii şi ispite, pe care cei mai mulţi le consideră ca făcând
firesc parte din viaţă, păcatul este un nonsens. S-au dus vremurile în care
orice pas greşit era înfierat şi ameninţat cu pedeapsa divină. În această lume
în care viaţa reprezintă altceva decât a merge la lucru şi la biserica, avem
nevoie de echilibru. Iar acest echilibru nu se realizează decât săvârşind
păcate mai mari sau mai mici. Cum vom fi pedepsiţi? În lipsa unei educaţii
religioase, cred că cei mai mulţi ”păcătoşi” sunt total dezinteresaţi de acest
aspect. Atâta timp cât neîmplinirea este o stare generală la nivelul întregii
vieţi personale, păcatul nu este un motiv major de preocupare. Între cele două
mari stări afective ce ne domină existenta, durerea şi plăcerea, nu avem decât
a face păcate pentru a ne afla echilibrul.
Cum ai putea să te înfrânezi de la a întinde
mâna să iei acel strop de bine care îţi iese în cale ispititor, atunci când
viaţa este un iad. Cum ai putea să laşi pe altul să treacă înaintea ta, să te
laşi călcat în picioare ştiind că viaţa ta şi a familie tale depinde de acea poziţie pe care ar trebui să o cedezi.
Cum ai putea să nu îţi echilibrezi viaţa afectivă ce riscă să se dezintegreze spulberată
de mediul familial ostil fără să faci un mic compromis în afara lui. Cum poţi
azi, când există atâtea tentaţii, să rezişti eroic slăbiciunii de a te lăsa
purtat spre acea Fata Morgana a plăcerii? Cât de convins trebuie să fii de
imoralitate şi de încălcarea normelor creştine în lipsa unei educaţii etice şi
religioase? Toată existenţa actuală este o trăire în păcat. Păcatul ca faptă şi mai ales ca gând face parte din
noi, iar o evitare totală a lui ar fi imposibilă. Neprihănirea într-o societate
modernă este o noţiune aproape fără sens. Cu toţii suntem mânjiţi de ”mizeria”
păcatului salvator. Prin urmare viaţa actuală presupune un compromis între a
face păcate mici ca soluţii salvatoare ale situaţiilor existenţiale sau a
săvârşi păcate de neiertat.
Înfrânarea, trăirea cu tânjirea permanentă a
unui bine mult visat, nu face altceva decât să distrugă personalitatea şi să
creeze monştri umani. Omenirea a săvârşit păcate dintotdeauna, indiferent cât
de aspre au fost pedepsele promise de dogmele religioase sau de cele morale.
Natura umană nu se poate echilibra decât prin păcat. Însă modul cum săvârşim
păcatul ar trebui împrospătat conform vremurilor actuale. Greşelile mici
acceptate de conştiinţă pot aduce un bine personal şi în acelaşi timp pot duce
la evitarea celor mai multe dintre păcatele capitale.
Precum cutremurele dese şi mici ca
intensitate, seisme care risipesc tensiunea acumulată a pământului, tot aşa păcatele mici trebuie săvârşite
pentru ca existenţa să se desfăşoare fără cutremure majore. Cu discreţie şi
decenţă, fără tam-tam şi rănirea semenilor, cu modestie şi cu teamă de un
dezechilibru accentuat al vieţii, păcatul trebuie săvârşit.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu